Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ DLA OSÓB W PODESZŁYM WIEKU
ORAZ DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH FIZYCZNIE
W ŁAŃCUCIE UL. PIŁSUDSKIEGO 72
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Domu Pomocy Społecznej dla Osób w Podeszłym Wieku oraz dla Osób Niepełnosprawnych Fizycznie w Łańcucie zwanym dalej „Domem” określa nazwę, siedzibę, typ domu, organizację i zasady kierowania jego pracą, zakres działania wewnętrznych komórek organizacyjnych oraz tryb pracy DPS.
§ 2
Dom Pomocy Społecznej dla Osób w Podeszłym Wieku oraz dla Osób Niepełnosprawnych Fizycznie w Łańcucie ul. Piłsudskiego 72 działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej wraz z aktami wykonawczymido tej ustawy,
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ;
- Zarządzenia Nr 71/93 Wojewody Rzeszowskiego z dnia 9 lipca 1993 r. w sprawie
utworzenia Domu,
- Innych przepisów normujących działalność domów pomocy społecznej.
§ 3
1. Dom jest jednostką budżetową.
2. Dom ma charakter ponadgminny i przeznaczony jest dla 83 osób obojga płci:
- dla osób w podeszłym wieku - 73 osób
- dla osób niepełnosprawnych fizycznie - 10 osób
3. Do Domu przyjmowane są osoby na podstawie decyzji wydanych
z upoważnienia Starosty Łańcuckiego przez Dyrektora Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie w Łańcucie lub przez Starostę Łańcuckiego.
Rozdział II
Cele i zadania Domu
§ 4
1. Celem działania Domu jest zapewnienie mieszkańcom warunków bezpiecznego
i godnego życia, intymności, niezależności dostosowanej do poziomu sprawności
i podtrzymywania samodzielności.
2. Dom zapewnia całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe,
edukacyjne, społeczne i religijne na poziomie obowiązującego standardu,
a w szczególności:
1) miejsce zamieszkania w warunkach możliwie zbliżonych do domowych,
2) wyżywienie,
3) utrzymanie czystości,
4) pomoc w podstawowych czynnościach życiowych i w załatwianiu niezbędnych
spraw osobistych,
5) podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców,
6) udział w terapii zajęciowej
7) realizacja potrzeb religijnych i kulturalnych,
8) możliwość rozwoju samorządności mieszkańców,
9) nawiązanie, utrzymywanie i rozwijanie kontaktu z rodziną i środowiskiem.
3. Zakres i poziom usług powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości
mieszkańców Domu.
4. Wydatki związane z pobytem mieszkańców, zaspakajanie ich indywidualnych potrzeb
bytowych i społecznych zabezpiecza Dom.
5. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych
przepisów świadczeń zdrowotnych.
6. Z budżetu Domu mogą być finansowane - w miarę posiadanych środków - niezbędne usługi pielęgnacyjne i lekarskie (specjalistyczne).
§ 5
1. Praca opiekuńczo-terapeutyczna opiera się na indywidualnych plan wsparcia
sporządzanych w zależności od zainteresowania mieszkańców.
2. Praca rehabilitacyjna opiera się na indywidualnych programach sporządzanych przez
lekarza specjalistę. Programy te powinny być realizowane indywidualnie lub w małych
grupach.
3. Praca rehabilitacyjna powinna być dokumentowana.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna DPS
§ 6
- Pracą Domu Pomocy Społecznej kieruje dyrektor przy pomocy kierowników Działów.
- W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go główny księgowy lub upoważniony
przez niego kierownikDziału.
§ 7
1. Dyrektor Domu jest odpowiedzialny za realizację zadań statutowych i całokształt
działalności Domu Pomocy Społecznej.
2. Do zakresu działania Dyrektora Domu należy w szczególności:
1) ogólne kierownictwo w sprawach organizacyjnych i administracyjnych,
2) nadzór nad majątkiem Domu,
3) reprezentowanie Domu na zewnątrz,
4) przedkładanie Zarządowi Powiatu Łańcuckiego planów finansowych
oraz sprawozdań i wniosków dotyczących ich realizacji,
5) zatwierdzanie wydatków budżetowych w ramach planów finansowych,
6) nadzór nad zespołem pracowniczym,
7) ustalanie zakresu czynności dla kierowników komórek organizacyjnych,
8) dbanie o podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników,
9) współpraca ze związkami zawodowymi,
10) wydawanie zarządzeń wewnętrznych, regulaminów i instrukcji,
11) tworzenie warunków do pełnej realizacji zadań statutowych,
12) kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców.
§ 8
1. Organizację wewnętrzną Domu Pomocy Społecznej określa schemat organizacyjny
będący załącznikiem do niniejszego regulaminu.
2. W strukturze organizacyjnej DPS wyodrębnione są następujące komórki organizacyjne:
1) Dział opiekuńczo - terapeutyczny,
2) Dział medyczno - rehabilitacyjny,
3) Dział ekonomiczno - finansowy,
4) Stanowisko samodzielne - starszy referent ds. kadr i administracji,
5) Stanowisko samodzielne - pracownik socjalny.
3.W Domu Pomocy Społecznej funkcjonuje Zespół Terapeutyczno-Opiekuńczy, w skład
którego wchodzą pracownicy zatrudnieni w DPS.W skład tego zespołu mogą też wchodzić: wolontariusze, stażyści, praktykanci.
§ 9
1. Kierownicy Działów są odpowiedzialni przed dyrektorem lub pełniącym obowiązki
jego zastępcą za należytą organizację pracy działu i sprawne wykonywanie zadań objętych
zakresem działania kierowanej komórki a w szczególności za:
- pełne i efektywne wykorzystywanie czasu pracy, egzekwowanie jej jakościi dyscypliny oraz zapewnienie ciągłości pracy komórki,
2) terminowe wykonywanie zadań i załatwianie spraw w kierowanej komórce zgodnie
z przepisami prawa a także dyspozycjami dyrektora,
3) zapoznanie z obowiązującymi przepisami prawa, udzielanie im wytycznych i instruktażu w wykonywaniu zadań.
2. Realizując zadania i obowiązki kierownik Działu:
1) organizuje prace w swojej komórce organizacyjnej, określa zadania dla
pracowników oraz kontroluje i rozlicza ich z realizacji,
2) przydziela pracownikom podległego Działu indywidualne zakresy czynności, określające zadania, obowiązki i zakres odpowiedzialności,
3) wnioskuje o usunięcie ewentualnych nieprawidłowości w pracy kierowanej
komórki,
4) bieżąco informuje dyrektora o stanie realizacji zadań w kierowanej komórce.
§ 10
DZIAŁ OPIEKUŃCZO-TERAPEUTYCZNY
Działem kieruje kierownik. W skład tego Działu wchodzą: pracownik socjalny, opiekunki,
instruktor terapii zajęciowej, psycholog, kierowca, konserwator.
§ 11
DZIAŁ MEDYCZNO-REHABILITACYJNY
Działem kieruje kierownik. W skład tego Działu wchodzą: pielęgniarki, technicy fizjoterapii pokojowe, magazynier.
§ 12
DZIAŁ EKONOMICZNO- FINANSOWY
Pracą Działu kieruje główny księgowy pełniący funkcję jego kierownika.
W ramach Działu tworzy się następujące stanowiska pracy:
Rozdział IV
Zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych DPS.
§ 13
Do zakresu działania Działu Opiekuńczo-Terapeutycznego należy:
1) sprawowanie ciągłej opieki nad mieszkańcami a w szczególności:
a) otaczanie szczególną opieką osób w początkowym okresie pobytu w DPS,
b) towarzyszenie mieszkańcom w czasie wyjazdów poza miejsce stałego
zamieszkania,
c) organizowanie zajęć ruchowych,
d) wypełnianie czasu wolnego mieszkańcom poprzez terapie zajęciową,
e) karmienie chorych mieszkańców,
f) pełna obsługa mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem stanów leżących
oraz ciężko chorych,
g) utrzymanie należytego stanu sanitarno-higienicznego pomieszczeń jak również higieny osobistej mieszkańców,
h) organizowanie wyjść i wyjazdów mieszkańców do placówek związanych z szerzeniem kultury,
i) przygotowywanie imprez związanych ze świętami, rocznicami itp,
j) towarzyszenie i czynne uczestnictwo w terapii zajęciowej mieszkańców,
k) prowadzenie dokumentacji przebiegu zajęć,
l) prowadzenie ewidencji związanej z przyjęciem i pobytem mieszkańca w DPS,
m) prowadzenie całokształtu spraw związanych z przyjmowaniem, adaptacją,
zamieszkaniem nowo przyjętych osób w DPS,
n) utrzymanie kontaktu z rodziną,
o) naliczanie i dbanie o terminowość odpłatności za pobyt,
p) utrzymywanie ścisłej współpracy z ZUS, KRUS, OPS i Dziełem Ekonomiczno-
Finansowym,
r) załatwianie spraw socjalno-bytowych mieszkańców DPS,
s) prowadzenie dokumentacji osobowej oraz indywidualnych planów wsparcia
mieszkańców,
t) prowadzenie okresowej sprawozdawczości z ruchu mieszkańców,
u) utrzymywanie stałego kontaktu:
- z właściwą parafią,
- placówkami kulturalno-oświatowymi,
- placówkami pozarządowymi odnośnie koordynacji działań pomocy
społecznej.
w) czuwanie nad utrzymaniem optymalnego poziomu zatrudnienia w Zespole Opiekuńczo-Terapeutycznym.
2) zlecanie wyjazdów z mieszkańcami:
a) na umówione wizyty lekarskie i konsultacje,
b) w celu załatwiania spraw w urzędach i instytucjach,
c) w sprawach osobistych,
d) inne wyjazdy związane z działalnością DPS,
3) zlecanie prac konserwatorskich, drobnych napraw, zaopatrzenia oraz prowadzenie prac porządkowych na terenie posesji DPS.
§ 14
Do zakresu działania Działu Medyczno-Rehabilitacyjnego należy w szczególności:
- utrzymywanie czystości w budynkach DPS,
- dbanie o właściwy stan sanitarno – higieniczny pomieszczeń DPS,
- zgłaszanie awarii i usterek,
- wydawanie, odbiór oraz ewidencjonowanie asortymentu wydawanego do prania.
- w zakresie sprawowania przez lekarzy właściwej opieki medycznej:
a) badanie nowo przyjętych mieszkańców do DPS celem postawienia diagnoz,
ustalenia leczenia oraz rodzaju diety,
b) dokonywanie wizyt u osób leżących (wg potrzeb),
c) wydawanie skierowań na badania ogólne, kierowanie na konsultacje
specjalistyczne,
d) wystawianie skierowań mieszkańcom wymagającym leczenia szpitalnego;
e) udzielanie informacji o stanie zdrowia mieszkańca jego najbliższej rodzinie,
f) prawidłowe prowadzenie dokumentacji medycznej mieszkańca,
6) w zakresie sprawowania ciągłej opieki pielęgniarskiej nad mieszkańcami:
a) czuwanie i zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom,
b) życzliwy, taktowny i pełen wyrozumiałości stosunek do mieszkańców i ich
problemów,
c) karmienie chorych i ich pielęgnowanie,
d) pobieranie materiałów do analiz, rozdział i podawanie leków zgodnie z zaleceniem
lekarza,
e) szczególne zwracanie uwagi na osoby ciężko chore, i pobudzono psychoruchowo,
f) sporządzanie dokładnych raportów z poczynionych obserwacji o stanie fizycznym,
psychicznym oraz o stanie nietrzeźwości mieszkańca,
g) współpraca z dietetyczką i lekarzem w zakresie stosowania diet,
h) bezzwłoczne powiadomienie dyrektora DPS, lekarza oraz kierownika działu o:
- ważnych zaobserwowanych zmianach w zachowaniu i stanie zdrowia
podopiecznych,
- popełnieniu pomyłki przy podawaniu leku lub wykonywaniu zabiegu,
- śmierci mieszkańca lub ciężkiego wypadku,
- podejrzeniu o chorobę zakaźną,
- podejrzeniu o popełnieniu przestępstwa.
7) w zakresie prowadzenia zabiegów fizjoterapeutycznych:
a) rehabilitacja mieszkańców poprzez wykonywanie zabiegów zleconych przez
lekarza,
b) prowadzenie indywidualnych ćwiczeń fizjoterapeutycznych jak również ich
wykonywanie,
c) utrzymywanie i wzmacnianie siły mięsni, zachowanie pełnego zakresu ruchu
i pełnej sprawności fizycznej,
d) prowadzenie dokumentacji zleceń lekarskich oraz wykonywanych zabiegów.
8) w zakresie działania magazynu:
a) prowadzenie magazynu środków czystości, środków ochrony osobistej, pozostałego sprzętu – wyposażenia, oraz związanej z nim pełnej dokumentacji,
b) utrzymanie zapasów magazynowych w stanie zapewniającym ciągłość działalności DPS, dokonywanie zakupów uzupełniających,
c) prowadzenie ewidencji środków trwałych, wyposażenia oraz czuwanie nad
należytym ich zabezpieczeniem i utrzymaniem,
d) prowadzenie księgi inwentarzowej,
e) Prowadzenie wykazu stanu faktycznego żywionych mieszkańców
f) codzienne wysyłanie raportów dot. aktualnej liczby żywionych mieszkańców.
g) sporządzanie raportów osobodni za dany miesiąc i sprawdzanie zgodności z fakturą za dany miesiąc.
§ 15
Do zakresu działania Działu Ekonomiczno-Finansowej należy obsługa finansowo-księgowa
działalności DPS a w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
2) opracowanie planu jednostki na dany rok w zakresie wydatków i dochodów,
opracowanie zakładowego planu kont,
3) organizowanie właściwego obiegu dokumentów finansowych,
4) prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
5) przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
6) zapewnianie terminowego ściągania należności,
7) analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu,
8) dokonywanie oceny prawidłowości, zgodności oraz terminowości składanych
sprawozdań statystycznych,
9) sporządzanie miesięcznych list płac, przestrzeganie terminów wypłaty poborów,
10) wydawanie zaświadczeń o wysokości zarobków pracowników DPS,
11) prowadzenie ewidencji podatkowej pracowników zgodnie z wymogami przewidzianymi w odrębnych przepisach,
12) prowadzenie ewidencji analitycznej i uzgadnianie z ewidencja syntetyczną,
13) sprawdzanie faktur pod względem formalnym i rachunkowym,
14) prowadzenie analityki pożyczek mieszkaniowych udzielanych z ZFŚS,
15) prowadzenie kasy DPS w sposób zgodny z odpowiednimi przepisami prawnymi,
16) prowadzenie raportów kasowych,
17) regulowanie należności za faktury.
§ 16
Do zakresu działania starszego referenta ds. kadr i administracji, należy obsługa kadrowa
i administracyjno-gospodarcza DPS a w szczególności:
1) administrowanie oraz nadzór nad właściwym użytkowaniem nieruchomości należących do DPS,
2) prowadzenie dokumentacji związanej z ewidencją nieruchomości DPS,
3) zabezpieczenie mienia DPS przed kradzieżą, zniszczeniem lub pożarem,
4) wydatkowanie środków publicznych w oparciu o ustawę z dnia 29 stycznia 2004r
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2021, poz. 1129 z późn. zm.)
5) przestrzeganie terminów przeglądów technicznych i nadzór nad ich dokumentacją,
6)sprawdzanie pod względem merytorycznym i potwierdzanie zgodności wystawianych rachunków za energię, wodę, telefony, wywóz śmieci itp., z zawartymi umowami,
7) analizowanie stanu bhp i p.poż w budynkach DPS,
8) współpraca z podmiotami odpowiedzialnymi za organizację szkoleń pracowników w zakresie bhp i ochrony p.poż
9) kontrolowanie i analizowanie stanu zabezpieczenia majątku przed pożarem
i skutkami awarii.
10) wykonywanie zaleceń jednostek specjalistycznych kontrolujących w zakładzie stan
bhp i p.poż.
11)terminowe zlecanie przeglądów instalacji elektrycznej i odgromowej, wentylacyjnej, gazowej,
12) planowanie i bilansowanie potrzeb kadrowych,
13) załatwianie wszelkich formalności związanych z zawieraniem, zmianą
oraz rozwiązaniem stosunku pracy,
14) prowadzenie dokumentacji i ewidencji pracowników, wystawianie świadectw,
zaświadczeń dot. zatrudnienia w DPS,
15) prowadzenie list obecności , kart urlopowych, ewidencji zwolnień wyjść i wyjazdów
służbowych,
16) przekazywanie do księgowości terminów wypłat nagród jubileuszowych i dodatków
za wysługę lat,
17) prowadzenie statystyki i sprawozdawczości dotyczących spraw kadrowych,
18) prowadzenie spraw związanych z przejściem pracowników na emeryturę lub rentę
z tytułu niezdolności do pracy,
19) prowadzenie spraw socjalno -bytowych pracowników DPS,
20) załatwianie spraw bieżących z ZUS,
21) ścisła współpraca z kierownikami działów.
§ 17
Pracownik socjalny należy do Zespołu Opiekuńczo – Terapeutycznego, realizuje zadania określone w Dziele Opiekuńczo – Terapeutycznym.
Rozdział V
Nadzór, kontrola i odpowiedzialność pracowników DPS.
§ 18
1. Odpowiedzialność za nadzór i kontrolę ponoszą:
1) główny księgowy,
2) kierownicy Działów,
3) starszy referent,
4) pracownik prowadzący kasę, depozyt,
5) pracownik prowadzący magazyn, zaopatrzeniowiec.
2.Główny księgowy, kierownicy komórek organizacyjnych ponoszą odpowiedzialność za:
1) zabezpieczenie mienia DPS,
2) całokształt działalności powierzony ich komórkom organizacyjnym,
3) nadzór i kontrolę nad opracowaniem i realizacją planów objętych działalnością
komórki organizacyjnej lub stanowiska pracy,
4) wykonywanie zadań określonych ramowym zakresem obowiązków.
3. Pracownik prowadzący kasę, depozyt oraz zaopatrzeniowiec ponoszą odpowiedzialność za
całość przyjętych przez niego wartości. Ponadto odpowiedzialni są za właściwe
przechowywanie i rozliczanie pobranej gotówki, zaliczki itp.
4. Pracownik prowadzący magazyny ponosi materialną odpowiedzialność za ilość i jakość
powierzonych składników majątkowych, a także za należyte ich zabezpieczenie przed
zniszczeniem lub kradzieżą.
5. Pracownicy sporządzający i przekazujący sprawozdania do jednostek nadrzędnych
i sprawozdania statystyczne do GUS są odpowiedzialni za ich merytoryczną treść,
rzetelność i terminowość.
§ 19
1. W sprawach skarg i wniosków przyjmuje Dyrektor Domu zgodnie z informacją
umieszczoną na wywieszce w miejscu ogólnie dostępnym pracownikom.
2. Odpowiedzi na skargi i wnioski udziela Dyrektor przy udziale pracownika d/s osobowych.
§ 20
Regulamin obowiązuje z dniem podpisania.